بهترین و موفقترین کارکنان شما ممکن است در مقاطعی تمایلی به حضور در محل کار نداشته باشند و یا در صورت حضور در محل کار، انرژی منفی خود را به بقیه هم سرایت بدهند و جو نامطلوبی ایجاد کنند. این پدیده اگر مقطعی باشد و تکرار نشود، ممکن است یک خستگی ساده باشد که با استراحت کوتاه برطرف شود؛ اما اگر به کرات این حالات روحی را در کارکنان خود مشاهده میکنید، لازم است چارهای بیندیشید. ممکن است کارکنان شما در آستانه فرسودگی شغلی مزمن باشند!
فرسودگی شغلی چیست؟
به زبان ساده فرسودگی شغلی که در انگلیسی به آن Occupational burnout میگویند، به فرایند تحلیل قوای روانی فرد شاغل گفته میشود که با یک یا چند روز استراحت از بین نمیرود و ممکن است با درجاتی از افسردگی همراه باشد. فرسودگی شغلی در طولانیمدت فردا را به جایی میرساند که احساس میکند دیگر نمیتواند به کار ادامه بدهد. در این صورت احتمال جدا شدن کارمند از سازمان قوت مییابد.
فرسودگی شغلی مزمن در نتیجه حجم زیاد کار، استرس شغلی بالا و محرکهای تنشزای محیط کار در درازمدت رخ میدهد. این محرکها ممکن است فقدان حمایت مادی و معنوی مافوق، تعداد زیاد مراجعان در روز و یا تنشهای بین کارکنان باشد. فرد در طول زمان، تحت تاثیر این محرکها دچار فروپاشی روانی و عاطفی میشود. فرسودگی شغلی بیشتر در مشاغل پزشکی، پرستاری، آموزشی و مشاغلی که با مسائل مالی سروکار دارند، رخ میدهد.
فرسودگی شغلی چگونه رخ میدهد؟
فرسودگی شغلی پدیده ای است که معمولاً کارمندان خوب با بازدهی بالا را نشانه میگیرد! این افراد هر کاری را که به عهده آنها گذاشته میشود، با آغوش باز میپذیرند؛ در نتیجه کارفرما کارها و مسئولیتهای بیشتری را به آنها واگذار میکند. به تدریج سازمان یا واحد تحت نظر شما از عدالت کاری فاصله میگیرد و تقسیم کار ناعادلانه هر روز کارمندان شما را بیشتر از دیروز ناراحت میکند.
با زیاد شدن مسئولیتها، بازدهی این افراد کاهش مییابد و به زمان بیشتری برای انجام دادن وظایف شغلی نیاز خواهند داشت. زیاد شدن خطای شغلی را هم به این مجموعه اضافه کنید. ممکن است تصور کنید کارکنان شما تنها درگیر یک خستگی جزئی هستند و حتی بابت خطای شغلی، آنها را بازخواست کنید؛ اما ناگهان با درخواست استعفای آنها روبهرو میشوید!
فرسودگی شغلی چه پیامدهایی دارد؟
فرسودگی شغلی یک پدیده روانی و عاطفی است، با این حال با عوارض جسمی و روانتنی همراه است. پیامدهای فرسودگی شغلی را در دو دسته جسمی و روحی میتوان بررسی کرد.
پیامدهای جسمی فرسودگی شغلی
فرسودگی شغلی قبل از هر چیز خود را در قالب آسیبهای جسمی و بدنی نشان میدهد. بی خوابی یا تغییر عادتهای خواب، سردرد مداوم، کاهش اشتها یا بیاشتهایی عصبی، درد جسمی و خستگی مفرط از اولین علامتهای این عارضه شغلی هستند. این علائم حتی در روزهای غیرکاری هم افراد را رها نمیکنند و از ساعتهای ابتدایی صبح احساس حستگی با آنها همراه است.
پیامدهای روحی فرسودگی شغلی
در مراحل پیشرفته فرسودگی شغلی، علامتهای عاطفی هم خود را نشان میدهند. بازدهی کاری فرد کم میشود و میل و رغبت خود را برای حضور در محل کار از دست میدهد. کم کم احساس بدی در مورد کار و کارفرما پیدا میکند و این نارضایتی را در محیط کار بروز میدهد. نگرش منفی به کار، به زندگی شخصی فرد هم سرایت میکند و حتی در روزهای غیرکاری، خود را در قالب نارضایتی از زندگی نشان میدهد.
فرسودگی شغلی؛ فردی یا سازمانی؟
نظریهپردازان علم مدیریت بر این باورند که پدیده فرسودگی شغلی یک پدیده فردی نیست و تا حد زیادی به فرهنگ سازمان بستگی دارد. از سوی دیگر این پدیده، مسری است و ممکن است از یک فرد به بقیه کارکنان سرایت یابد. ممکن است کارکنان شما در نتیجه عدم رعایت عدالت در پرداخت یا در نتیجه تقسیم کار ناعادلانه یا حتی عدم دریافت بازخورد مادی یا معنوی در قبال خدمات صادقانه خود، دچار فرسودگی شغلی شوند.
ممکن است به موقع مشکل را درک کنید و با اقدامات مقطعی، بتوانید به شرایط تسلط پیدا کنید؛ اما در نظر داشته باشید که اگر فرهنگ سازمان شما اصلاح نشود، این چرخه پس از مدتی تکرار میشود. البته در مواردی فرسودگی شغلی در نتیجه نوع کار رخ میدهد؛ مثلا در مشاغل پزشکی که فرد به طور مداوم با بیماران در تماس است، بروز این عارضه دور از انتظار نیست.
فرسودگی شغلی را دست کم نگیرید و به محض مشاهده علائم آن، به فکر راه حل باشید. مطالعه کتاب درباره فرسودگی شغلی بیشتر بدانیم شاید برای شما مفید باشد. راهکارهای مدیریت و جلوگیری از فرسودگی شغلی را در وبلاگ آوات مطالعه کنید.
فناوری ابری روشی مقرونبهصرفه و امن برای ذخیره دادهها و دسترسی به آنها ارائه میکنند و به همین دلیل در چند دهه گذشته محبوبیت زیادی پیدا کرده است. همانطور که در مقاله شش دلیل قانع کننده برای استفاده از فضای ابری در سازمانها گفته شد، کاهش حجم کار تیم فناوری اطلاعات، صرفهجویی در هزینهها، امنیت، انعطافپذیری و به روزرسانی خودکار، فناوری ابری را به یک مزیت رقابتی پایدار تبدیل کرده که میتواند برگ برنده شما در فضای رقابتی کنونی باشد. اما برای استفاده از فناوری ابری در سازمان هم باید موارد متعددی را در نظر داشته باشید.
در مقالههای قبلی در مورد مزایا و برتریهای استفاده از فناوری ابری نسبت به روشهای سنتی نوشته بودیم. اما در این مقاله میخواهیم بدانیم نظر متخصصان در این زمینه چیست. مدیران سازمانهایی که پیش از این فناوری ابری را به کسب و کار خود وارد کردهاند و تجربههای ارزشمندی در این زمینه دارند. اگر قصد دارید اولین گام را برای استفاده از فناوری ابری در سازمان خود بردارید، نظرات این مدیران برای شما مفید خواهد بود. با آوات همراه باشید.
برای امنیت اطلاعات دستورالعملهای مدون داشته باشید
در اولین گامی که برای استفاده از فناوری ابری در سازمان خود برمی دارید، از اعمال موارد امنیتی برای حفاظت از اطلاعات و حریم خصوصی خود اطمینان حاصل کنید. تدوین و اجرای یک چارچوب مناسب میتوانند از نقض حریم خصوصی جلوگیری کند و فضای امنی را برای سازمان شما ایجاد کند. از سوی دیگر لازم است دستورالعملهای جدیدی برای کارمندان اجرا شود تا بدانند چگونه باید فایلها و دادههای تجاری را مدیریت کنند و چه اختیاراتی در این حوزه به آنها تفویض شده است. این امر به ویژه در صورتی اهمیت پیدا میکند که از شیوه دورکاری کارکنان استفاده میکنید.
برای استفاده از فناوری ابری در سازمان خود بودجه تعیین کنید
هنگام پیادهسازی فناوری ابری در سازمان، برای میزان هزینهای که در نظر دارید، محدودیتی تعیین کنید. پلتفرمهای ابری وجود دارند که بر اساس میزان استفاده شما از شما هزینه دریافت میکنند، همان چیزی که pay as you go نامیده میشود. اگر مراقب نباشید، در نهایت از ویژگیهای بیشتری نسبت به آنچه تصور میکنید استفاده میکنید و با صورتحساب بزرگتر از آنچه انتظار دارید شگفتزده میشوید. محدودیتی برای میزان داده ای که می خواهید استفاده کنید و برنامه ریزی برای خرج کردن در هر ماه، تعیین کنید. استفاده از پلتفرمهای رایانش ابری میتواند برای افراد تازه کار بسیار چالش برانگیز باشد. بنابراین مطمئن شوید که میدانید چگونه از آن استفاده کنید یا کسی را استخدام کنید تا به شما در استفاده از آن کمک کند.
متن کامل مقاله را در آوات مطالعه کنید.
یکی از تصمیمات مهمی که به عنوان یک مدیر باید برای سازمان خود بگیرید، انتخاب نوع میزبانی است. تا همین چند سال پیش، تهیه سرور اختصاصی پای ثابت روال راهاندازی یک شرکت بود! سازمانها باید با برنامهریزی بلندمدت، آینده را هم در نظر میگرفتند و فضای بیشتری را به توسعههای بعدی اختصاص میدادند. اما امروز این روال به کلی عوض شده و سازمانها لزوماً نیازی به طی کردن این روال سنتی و پرهزینه ندارند. مفهوم سرور ابری همه چیز را دگرگون کرده است.
انتخاب نوع میزبانی پیامدهای مثبت و منفی زیادی برای سازمان دارد. هر سازمان نیاز به یک وبسایت و به دنبال آن یک سرور برای میزبانی آن دارد. در الگوریتمهای گوگل، سرعت لود شدن سایت یکی از عوامل مهم در تعیین رتبه سایت است. زیاد بودن زمان بارگزاری، باعث میشود مشتریان سایت را ترک کنند و فرصتی برای مشاهده محصولات و خدمات شما نداشته باشند؛ و این تنها یکی از کوچکترین نمونههای اهمیت نوع و سرعت میزبانی وب است.
برای تصمیمگیری در مورد انتخاب سرور ابری یا سرور اختصاصی، باید نیازهای سازمان خود را بشناسید. به عنوان یک قاعده کلی میتوان گفت که سازمانهای نوپا و کوچک میتوانند نیازهای خود را با استفاده از میزبانی ابری برطرف کنند. در مقابل سازمانهای بزرگ برای پشتیبانی حجم بالای دادههای خود، ممکن است چارهای جز استفاده از سرور اختصاصی نداشته باشند.
تصمیم مناسب در انتخاب سرور ابری یا سرور اختصاصی، به اهداف و مقاصد کسب و کار شما و نیازهای سازمان شما در کوتاهمدت و بلندمدت بستگی دارد. اما چند قاعده کلی هم وجود دارد که میتوانند برای یک انتخاب مناسب به شما کمک کنند. شرکتهای کوچک و متوسط به تمام منابعی که بر روی سرورهای اختصاصی وجود دارد، نیاز ندارند. اگر در حال راهاندازی یک کسب و کار جدید هستید، نیازی به خرید سرور اختصاصی ندارید و میتوانید با سرورهای ابری شروع کنید. سرور ابری همه امکانات سرور اختصاصی را با هزینه کمتر در اختیار شما قرار میدهد.
متن کامل مقاله را در وبلاگ آوات مطالعه کنید.
بدون شک تا به حال با فضای ابری کار کردهاید، حتی اگر دقیقاً ندانید تفاوت فضای ابری و رایانش ابری دقیقا در چیست! این دو عبارت ممکن است به اشتباه به جای یکدیگر به کار بروند. اگرچه هر دو از ابر (CLOUD) مشتق شدهاند، اما در واقع دو مفهوم کاملاً متفاوت هستند. در این مقاله به بررسی تفاوت فضای ابری و رایانش ابری میپردازیم.
ایده فضای ابری در دهه 1950 میلادی مطرح شد. اگرچه در آن زمان مفاهیمی مثل اینترنت پرسرعت یا گوشیهای هوشمند هنوز وجود نداشتند، اما نیاز به اشتراک اطلاعات باعث شد کمپانیهای پیشرو در زمینه فناوری اطلاعات، به فکر فضای ابری بیفتند. این نیاز برای اولین بار از سوی کارگزاران بازار بورس و شبکههای اطلاعاتی مطرح شد. فضای ابری به زبان ساده عبارت است از یک فضای مجازی یا یک سرور راه دور برای ذخیره سازی اطلاعات، به صورتی که امکان بازیابی آنها با دستگاههای مختلف وجود داشته باشد. ذخیره سازی ابری یعنی شما اطلاعات را به جای هارد کامپیوتر، در اینترنت ذخیره میکنید. موضوع مهم در ذخیره سازی ابری اطلاعات این است که امکان دادن دسترسی به افراد دیگر هم وجود دارد.
شاید باورش سخت باشد، ولی فضای ابری قبل از اینترنت توسعه یافت! در دهه 1990 میلادی و تنها 40 سال پس از ارائه ایده اولیه، فضای ابری به طور کامل شکل گرفت و مورد استفاده عموم قرار گرفت. درست زمانی که اینترنت دایلآپ یکی از سریعترین راههای ارتباطی بود و گوشیهای هوشمند هنوز اختراع نشده بودند، فضای ابری در شبکههای داخلی یک مفهوم کاملاً شناخته شده بود و به شکل گستردهای مورد استفاده سازمانها قرار میگرفت. به مرور زمان فناوریهای دیگری هم بر اساس فضای ابری شکل گرفتند.
فضای ابری که در زمان خود یک جهش بزرگ به شمار می رفت، امروز برای ما تبدیل به یک فناوری ساده شده که در کارهای روزمره از آن استفاده میکنیم. اما این تازه آغاز راه است! این فناوری با قدرت پیش خواهد رفت و همه چیز را دگرگون خواهد کرد. فضاهای ابری به صورت نامحدودی در حال گسترش هستند. کمپانی گوگل اعلام کرده است که به زودی ظرفیت نامحدودی برای ذخیره سازی اطلاعات در اختیار تمامی کاربران جیمیل قرار میگیرد. فراموش نکنید که تا همین 18 سال پیش به دلیل محدودیت فضا، نمیتوانستید در گوگل اکانت بسازید و حتماً باید از کاربران قبلی دعوتنامه دریافت میکردید!
نرم افزارهایی که بر مبنای فناوری ابری ساخته میشوند، هر روز کارآمدتر و پرکاربردتر میشوند. جهشهای فناوری در زمینه ساخت ذخیرهسازها، میکرورایانهها و همچنین الگوریتمهای جدید دستیابی و ذخیره اطلاعات، سرعت این خدمات را نیز گسترش داده است. تعداد نرمافزارهایی که بر مبنای فضای ابری ارائه میشوند، در عرض 6 سال (از 2012 تا 2018) از 50 مورد به 12 هزار مورد رسیدهاند! این آمار یعنی به زودی بسیاری از فضاهایی که به صورت شخصی بر روی رایانه خودمان داریم، به فضای ابری انتقال داده میشوند.
گفته میشود گوگل برای سیستمعامل اندروید، مایکروسافت برای سیستمعامل ویندوز و اپل برای سیستمعامل ioS، تا قبل از سال 2022 تمامی سرویسهای خود را به صورت اساسی متحول خواهند کرد. سرعت و پهنای باند هم مسئله مهمی است که در آینده نزدیک شاهد تغییرات زیادی در آن هستیم. اینترنت 5Gبه صورت فراگیر در حال توسعه است و 60 ماهواره برای تامین اینترنت اسپیس ایکس در مدار زمین در حال حرکت هستند. شاید آیندگان به اینترنت پرسرعت ما، به چشم دایلآپ نگاه کنند! متن کامل مقاله را در وبلاگ آوات مطالعه کنید.
روزگاری حیوانات جنگل تصمیم گرفتند که یک مدرسه تاسیس کنند. در این مدرسه درسهای شنا، دو، پرواز و صعود از ارتفاع تدریس میشد. اردک در شنا عالی بود، اما پاهای او برای دویدن طراحی نشده بود و در بالا رفتن از ارتفاع هم استعداد چندانی نداشت. اردک طبقه برنامه آموزشی که برایش تهیه شده بود، شروع به دویدن کرد؛ این کار باعث شد پاهایش آسیب ببیند و در شنا هم افت کند. سنجاب در صعود از ارتفاع رقیب نداشت، اما پرواز و شنا از او برنمیآمد. او برای جبران ضعفهایش شروع به تمرین دویدن کرد، اما کمکم مهارتش را در صعود از ارتفاع از دست داد. در شنا هم با همه تمرینهایی که کرده بود، نتوانست رتبه خوبی کسب کند.
اما بشنوید از عقاب که در پرواز کسی نمیتوانست با او رقابت کند. عقاب در مقابل شنا و دویدن مقاومت میکرد و تمام تمرکز خود را بر روی پرواز گذاشته بود. به همین دلیل مدام تنبیه میشد. از طرف دیگر روباه که شناگر و دونده ماهری بود، کمی هم صعود از ارتفاع و پریدن یاد گرفت و توانست شاگرد اول کلاس شود. اینجا بود که آنها فهمیدند وقتی حیوانات تواناییهای متفاوتی دارند، نباید با هم مقایسه شوند؛ کافی است هر کدام بهترین نسخه خود باشند.
برای این که بهترین نسخه خودتان باشید و در کار موفق باشید، لازم است مجموعهای از مهارتهای نرم را در خود تقویت کنید. این مهارتها هم در زندگی شخصی به کارتان میآیند و هم موفقیت در کار را برای شما رقم میزنند. در ادامه این مهارتها را با هم مرور میکنیم و راههای تقویت آنها را هم شرح میدهیم.
مهارت ارتباط موثر را بیاموزید
یکی از مهمترین مهارتهایی که به عنوان عضوی از یک سازمان باید داشته باشید، توانایی برقراری ارتباط موثر است، فرقی نمیکند که این ارتباط رودررو باشد یا مکتوب یا تلفنی. کافی است یک ایمیل بفرستید که متن آن به خوبی تنظیم نشده، و از آن به بعد همه شما را با همان ایمیل میشناسند!
روابط کاری خود را تقویت کنید
مهارتهای نرم در محیط کار به اندازه مهارتهای فنی و تخصص اهمیت دارند. مهارتهای بین فردی و روابط کاری، میتواند به شما در کار گروهی، مدیریت تعارض، افزایش بهرهوری و حل مشکلات سازمانی کمک کند. همکاران خود را به چشم رقیب نبینید، شما در یک تیم بازی میکنید!
از کار گروهی فاصله نگیرید
وقتی روابط کاری خوبی با همکارانتان داشته باشید، در محل کار شادتر و باانگیزهتر حاضر میشوید. کار گروهی شما را به یک هدف مشترک میرساند و از بروز خستگی و فرسودگی شغلی جلوگیری میکند.
شما چه توصیههایی برای کسانی که میخواهند بهترین خودشان باشند، دارید؟ نظرات خود را با خوانندگان به اشتراک بگذارید. متن کامل مقاله را در وبلاگ آوات مطالعه کنید.
اگر کارمند تمام وقت باشید، بیشتر اوقات روز را در اداره یا منزل، پشت میز کار میگذرانید. وقتی پشت میز کارتان صبحانه میخورید و عکسهای خانوادگی را روی آن میگذارید، ورزش کردن پشت میز کار هم نباید چندان عجیب باشد! حتی اگر صندلی و میز کار شما ارگونومیک باشند، باز هم نشستن پشت میز برای ساعتهای طولانی، به سلامتی شما صدمه میزند. اما با چند حرکت کششی ساده میتوانید بخشی از این صدمات را جبران کنید.
ورزش پشت میز کار ؟ حرفش را هم نزن!
حتماً سرتان شلوغ است و کلی کار برای انجام دادن دارید. تجهیزات ورزشی هم که ندارید. به همین دلیل حرکات پایه یوگا را طوری تغییر دادهایم که در حالت نشسته و بدون نیاز به تجهیزات ورزشی، بتوانید آنها را در برنامه روزانه خود بگنجانید. با انجام این حرکتهای ورزشی، برای چند دقیقه از فشار کار رها میشوید و انرژی درونی خود را تقویت میکنید.
ورزش کردن پشت میز کار خستگی شما را رفع میکند و سطح انرژی جسمی و روانی شما را برای ادامه یک روز کاری افزایش میدهد. خستگی ناشی از نشستن طولانی را برطرف میکند و عضلات کمر، گردن و شانهها را به فعالیت وامیدارد. این ورزشها را میتوانید بدون بلند شدن از روی صندلی و جلب توجه همکارانتان انجام بدهید!
تنفس صحیح، کلید آرامش
در ورزش یوگا، تنفس نخستین گام برای مدیریت ذهن است. چند دقیقه ذهن خود را رها کنید و تنفس خود را تنظیم کنید. نشستن روی صندلی باعث میشود حجم ریه شما کمتر شود و انرژی کمتری از طریق خون دریافت کنید. روی لبه جلویی صندلی بنشینید و کمر خود را صاف کنید. گوشها باید در امتداد نشیمنگاه قرار بگیرند. کف پاها را روی زمین بگذارید و زانوها را در زاویه نود درجه قرار دهید. اگر لازم است، ارتقاع صندلی را تغییر بدهید یا از زیرپایی استفاده کنید.
چشمهایتان را ببندید و سعی کنید با دیافراگم نفس بکشید. دهان را ببندید، هوا را از طریق بینی به داخل ریهها بکشید و از طریق دهان از ریهها خارج کنید. به این نوع تنفس، تنفس شکمی میگویند که فشار خون و ضربان قلب را کاهش میدهد و اولین گام در مراقبه و تمرینات یوگا است.
پیشگیری بهتر از درمان
به خاطر داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان است. در کنار انجام این نرمشها توصیه میکنیم از تجهیزات ارگونومیک استفاده کنید تا آسیبهای کار را به حداقل برسانید. درست است که ورزش کردن تا حدی از بروز آسیبهای کار با کامپیوتر جلوگیری میکند، اما بهتر است اصول ارگونومی تایپ و شیوه درست نشستن پشت کامپیوتر را رعایت کنید و به استقبال بیماری نروید. و نکته آخر: سخت کار نکنید، هوشمندانه کار کنید! با توسعه مهارتهای خود، میتوانید بهرهوری خود را افزایش بدهید.
زندگی کوتاهتر از آن است که از محیط کارمان راضی نباشیم! با این حال بسیاری از ما در عمل طور دیگری رفتار میکنیم. تسلیم شرایط میشویم و با خودمان میگوییم فقط روزی 8 ساعت است؛ غافل از این که همین 8 ساعت، مهمترین ساعتهای روز و مهمترین روزهای زندگی ما را تشکیل میدهند! از کار فرار میکنیم و به تفریح پناه میبریم. اصلاً مگر قرار است در محل کار خوش بگذرد؟ شاید باورش سخت باشد؛ اما باید بگویم که بله! در محیط کار باید به شما خوش بگذرد. نباید 8 ساعت در روز را در جایی بگذرانید که فقط تحملش میکنید و ترجیح میدهید هر جای دیگری باشید، جز آنجا.
تعداد کسانی که در محل کار به آنها اعتماد دارید یا (قلباً) برایشان احترام قائل هستید، چند نفر است؟ لابد در کنار بقیه همکارانتان احساس ناامنی میکنید و مراقب حرف زدنتان هستید؛ مبادا حرفی بزنید که بتوانند از آن علیه شما استفاده کنند. کمی بیشتر فکر کنید؛ صبحها به زور از رختخواب خارج میشوید و بیصبرانه منتظر آخر هفته هستید. اگر بیخوابی و بیاشتهایی هنوز به سراغتان نیامده، خوشحال نشوید! اگر با همین شرایط به کار ادامه بدهید، به زودی به بیخوابی و بیاشتهایی هم مبتلا میشوید.
دقت کنید که همه اینها به رضایت شغلی برمیگردد و مراتب رضایت شغلی، بسیار پایینتر از شادی در محل کار است. پس اگر در چنین محیطی کار میکنید، تا رسیدن به رضایت شغلی راه زیادی در پیش دارید. به عقیده من فرار کردن چیزی را حل نمیکند؛ بلکه برای خوشحال بودن، باید به سمت چیزی دوید: کار معنیدار، چشمانداز امیدوارکننده و الهامبخش از آینده، و همکارانی که از معاشرت کردن با آنها لذت می برید.
افرادی که از محل کار خود راضی هستند و از کار کردن احساس خوشحالی میکنند، با انگیزه و تعهد بیشتری کار میکنند و عمیقاً با کار خود درگیر میشوند. ممکن است در یک دوره کوتاه احساس شادی شما را فرا بگیرد و با تمام توان کار کنید؛ اما این دوره موقتی باشد و بعد از مدتی احساس بدبختی کنید. تفاوت در کجاست؟ چه چیزهایی منجر به کسب رضایت طولانی مدت از کار میشود؟ شاد بودن در محل کار چطور حاصل میشود؟ میتوانیم انتظار داشته باشیم که شادی در محل کار را تجربه کنیم؟
انسان در هر کاری به دنبال معنا میگردد و اگر آن را نیابد، به زودی انگیزههای خود را از دست میدهد. ویکتور فرانکل روانپزشک اتریشی در کتاب «انسان در جستجوی معنا» میگوید که آنچه انسان را حتی در بدترین شرایط به حرکت وامیدارد، هدف است. اگرچه داستان کتاب او در اردوگاههای کار اجباری کره شمالی رخ میدهد، اما این قاعده را میتوان به تمام دورهها تعمیم داد: انسان تلاش میکند تا به زندگی روزمره خود معنا ببخشد، مهم نیست که کجا است و در چه شرایطی قرار دارد.
یک بار دیگر جمله اول این مطلب را تکرار میکنم: «زندگی کوتاهتر از آن است که از محیط کارمان راضی نباشیم!» هیچ چیز ارزش آن را ندارد که آرامش روحی شما را بر هم بزند. خودتان را بیشتر دوست داشته باشید! برای این که بدانید شاد بودن در محل کار چگونه حاصل میشود، متن کامل مقاله را در وبلاگ آوات مطالعه کنید.
برگرفته از کتاب چگونه در محل کار شاد باشیم نوشته آنی مککی