اگر مثل من از طرفداران کاغذ هستید، یک دفتر و چند خودکار رنگی از نزدیکترین لوازم تحریر فروشی بخرید و یک بولت ژورنال بسازید. اما ممکن است کمی سخت باشد که بولت ژورنال را همراه خودتان همه جا ببرید. اصلا ممکن است در شرایطی باشید که نتوانید آنچه را که در لحظه به ذهنتان رسیده، روی کاغذ پیاده کنید. از طرف دیگر باید به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه برای طراحی ژورنال وقت بگذارید که آن هم موضوع دیگری است. اگر برای این کارها وقت ندارید و در عین حال میخواهید بولت ژورنال بسازید، اپلیکیشن های بولت ژورنال را به شما پیشنهاد میکنیم. صفحات این اپلیکیشنها پیش ساخته هستند و زمان کمتری از شما میگیرند.
اپلیکیشن های بولت ژورنال امکانات بیشتری را نسبت به نسخه کاغذی در اختیار شما میگذارند. می توایند هر جا که لازم باشد، عکس یا فیلم بگیرید و یا صدا صبط کنید. یادآوری و قابلیت جستجو هم از مزیتهای اپلیکیشن نسبت به ژورنال کاغذی است. می توانید با استفاده از نرمافزار قفل برنامههای گوشی ژورنالتان را از دسترس دیگران محفوظ نگه دارید.
ورود بی دردسر
گوشی همیشه همراه شماست و با چند ضربه میتوانید به بولت ژورنال دیجیتالتان دسترسی داشته باشید. از این سادهتر نمیشود.
رابط کابری جذاب
یک رابط کابری ساده و بی ادا و اطوار باعث میشود شما بتوانید در لحظه افکارتان را متمرکز کنید و به محتوا بیشتر توجه کنید.
خروجی گرفتن
با همه اپلیکیشنهای بولت ژورنال میتوانید از اطلاعات خود بکاپ بگیرید و در هر محیط دیگری از آن استفاده کنید.
همگام سازی
مزیت دیگر این اپلیکیشنها این است که صرفنظر از ابزار که ممکن است کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت یا گوشی باشد، ژورنال شما همیشه به روز خواهد بود.
تا اینجا باید قانع شده باشید که با وجود همه مزایای بولت ژورنال کاغذی، نسخه دیجیتال آن هم گزینه خوبی است. در این صورت ادامه مقاله معرفی اپلیکیشن بولت ژورنال را در وبلاگ آوات مطالعه کنید.
کتاب برنامه ریزی به روش بولت ژورنال اثری است از رایدر کارول نویسنده آمریکایی که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۸ به زبان انگلیسی منتشر شده است. این کتاب در ایران به همت زهرا نجاری به فارسی ترجمه شده و انتشارات کتاب کولهپشتی آن را منتشر کرده است. نسخه فارسی این کتاب با استقبال خوب خوانندگان مواجه شده و تاکنون ۲۴ بار به تجدید چاپ رسیده است.
رایدر کارول، طراح محصولات صنعتی و نویسنده چندین کتاب پرفروش، مبدع و بنیانگذار روش بولت ژورنال است. او پس از ابداع روش بولت ژورنال، تصمیم گرفت تا با نوشتن یک کتاب، دیگران را هم از مزایای این روش آگاه کند. به عقیده او انسان مصرفکننده زمان است و نمیتواند زمان تولید کند. پس باید راهکاری برای استفاده بهینه از زمان محدودی که در اختیار دارد، پیدا کند. کارول در کتابش درباره «زندگی هدفمند» نوشته است.
کتاب برنامه ریزی به روش بولت ژورنال در پنج بخش و ۳۱۲ صفحه نوشته شده است؛ بخش اول کتاب به اهمیت برنامهریزی اختصاص دارد. در بخش دوم نحوه کار با بولت ژورنال شرح داده شده است. در بخش سوم نگارنده به عملیاتیسازی برنامهریزی پرداخته است. در بخش چهارم خواننده درباره جنبههای ظاهری و هنر تهیه بولت ژورنال نکاتی را میآموزد، و بخش پنجم به جمعبندی مطالب اختصاص یافته است.
خواندن این کتاب را به همه توصیه میکنیم. صرفنظر از این که شغل شما چیست، چه تفریحاتی دارید، چه اهداف کوتاهمدت و بلندمدتی برای خودتان تعریف کردهاید، و حتی بدون در نظر گرفتن سن و جایگاه اجتماعی، میتوانید از کتاب برنامه ریزی به روش بولت ژورنال برای سر و سامان دادن به زندگیتان استفاده کنید. با عمل به راهکارهای این کتاب، قادر خواهید بود از زمان به بهترین شکل استفاده کنید و بازدهی خودتان را افزایش بدهید.
متن کامل معرفی کتاب برنامه ریزی به روش بولت ژورنال را در وبلاگ آوات مطالعه کنید.
به زبان ساده میتوان گفت بولت ژورنال یک دفتر ساده است که به زندگی شما سر و سامان میدهد! ممکن است با شنیدن اسم بولت ژورنال، یاد دفترهای پلنر بیفتید که در فروشگاههای لوازم تحریر دیدهاید؛ اما باید بدانید بولت ژورنال هر کسی مخصوص خود او است. به عبارت دیگر هیچ فروشگاهی بولت ژورنال شما را نمیفروشد! باید خودتان آن را بسازید و به تدریج کامل کنید. تمام آنچه برای تهیه بولت ژورنال به آن نیاز دارید، یک دفتر، یک قلم و یک هدف است! این هدف ممکن است انجام دادن کارهای روزمره، پیشرفت شغلی، یاد گرفتن یک مهارت جدید، کاهش وزن یا راه انداختن کسب و کار خودتان باشد. به خاطر داشته باشید که هیچ هدفی را دست کم نگیرید و برای تمام اهدافتان به یک اندازه ارزش قائل شوید.
ممکن است بخواهید راه سادهتر را انتخاب کنید و یک دفتر برنامهریزی آماده تهیه کنید. اما توصیه میکنیم به جای دفترهای آماده، ژورنال اختصاصی خودتان را بسازید؛ چون کاملاً دستساخته است و ضمن این که میتوانید بر اساس آن برنامهریزی کنید، خلاقیت شما را هم پرورش میدهد. ژورنال قالب از پیش ساخته ندارد و میتوانید آن را هر طور که دلتان میخواهد طراحی کنید. ساختار بولت ژورنال ماژولار است و میتوانید آیتمهایی را طبق میل خودتان به آن اضافه کنید. شما خودتان را بهتر از هر کس دیگری میشناسید و میدانید از زندگی دقیقاً چه میخواهید!
قدم اول برای ساختن بولت ژورنال این است که سری به فروشگاههای شهر کتاب یا لوازم تحریر بزنید. تمام چیزی که باید تهیه کنید، یک دفتر ساده و یک مداد است. بهتر است دفتر شطرنجی یا نقطهچین تهیه کنید که نیازی به استفاده از خط کش نداشته باشید. برای تنوع و مشخص کردن کارها، بد نیست از رنگها بیشتر استفاده کنید. چند مداد یا ماژیک رنگی بخرید و پای رنگها را به زندگیتان باز کنید!
البته استفاده از رنگها فقط برای زیبایی نیست، در واقع رنگها در بولت ژورنال، برای ساماندهی کارها به کار میروند. مثلاً میتوانید بولتهای مشابه را با یک رنگ ثبت کنید. مغز انسان به صورت ناخودآگاه بین رنگها و موضوعات ارتباط برقرار میکند و اطلاعات را بهتر ثبت و ضبط میکند. یادتان باشد که بولت ژورنال قرار است ابزاری باشد که به شما در رسیدن به اهدافتان کمک میکند؛ پس آن را جدی بگیرید.
خلاصهنویسی اصل مهمی در تهیه ژورنال شخصی است. قرار نیست نوشتن یا خواندن کارها وقت زیادی از شما بگیرد. هر بولت را به یک کار یا task اختصاص بدهید. جملهها را به عبارت تبدیل کنید و کلمههای اضافه را تا جای ممکن حذف کنید. برای استفاده از بولتها و علامتها، استاندارد خاصی تعریف نشده است؛ اما بهتر است برای حفظ یکدستی، از اصول ساختن بولت ژورنال پیروی کنید. در انتهای ژورنال یک راهنما برای علامتها بسازید و در تمام صفحات به این راهنما پایبند باشید. متن کامل مقاله نحوه تهیه بولت ژورنال را در وبلاگ آوات مطالعه کنید.
پزشکان و شرکتهای دارویی نجاتدهنده بشر هستند؛ اما حقیقت این است که بدون استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی از جمله فناوری ابری، قادر به حل معضلهای جهان نوین نخواهند بود. بگذارید یک مثال عینی بزنم: شرکت مدرنا که یکی از تولیدکنندگان واکسن کووید است، در مقایسه با غولهای دارویی مانند فایزر، شرکت نسبتاً کوچکی به شمار میرود. با این حال با انجام عملیات بالینی خود بر روی فضای ابری، توانست در مدت زمان کوتاهی (تنها ۴۲ روز پس از تعیین توالی اولیه) اولین دسته اطلاعات بالینی را برای اجرای فاز اول، به موسسه ملی بهداشت آمریکا ارائه کند. این تنها یکی از نمونههای کاربرد فناوری ابری در سازمانهای کوچک و متوسط است.
مدیران همه سازمانها باید مثل مدیران شرکت مدرنا، ارتباط فضای ابری را با پنج حوزه کلیدی کسب و کار درک کنند: سرعت ارائه محصول به بازار، کاهش هزینهها، انعطافپذیری عملیات، انعطافپذیری کسب و کار و قابلیتهای نوآوری. مهمترین کاربرد فناوری ابری این است که به استارتآپها و شرکتهای متوسط و کوچک اجازه میدهد تا از همه قابلیتهای فناوریهای نوین (قدرت بالای محاسباتی، الگوریتمهای پیچیده، ابزارهای برنامهنویسی و معماری نوین)، در یک مقیاس کوچک دسترسی داشته باشند و در یک اکوسیستم، با شرکتهای بزرگ، شراکت و رقابت کنند.
تا قبل از سال ۲۰۲۰ حرکت سازمانها به سوی فناوری ابری، تدریجی بود. تا سال گذشته حدود ۳۰ درصد از سازمانها از فضای ابری استفاده میکردند و پیشبینی میشد که این رقم طی یک دوره ۸ تا ۱۰ ساله، به ۸۰ درصد برسد. اما شیوع کووید به این پروسه سرعت بخشید و امکان دارد در عرض سه سال به درصد مورد انتظار برسیم. اگر مدیر یک کسب و کار هستید و فناوری ابری هنوز نتوانسته اعتماد شما را به خود جلب کند، ممکن است پاسخ ما به سوالهای زیر شک و تردید شما را برطرف کند.
در خصوص امنیت اطلاعات در فضای ابری دو نکته مهم را باید در نظر بگیریم. اول این که زیرساختهای داخلی فناوری اطلاعات، مستعد بروز خطاهای کوچک هستند و مهاجمان سایبری همین خطاهای به ظاهر بیاهمیت را هدف قرار میدهند. واگذار کردن اجرای برنامههای جامع امنیت داده به شرکت ارائهدهنده خدمات ابری، این مسئولیت را از سازمان ساقط میکند. موضوع دوم امکانات و قابلیتهای سختافزاری و نرمافزاری شرکت طرف قرارداد شما است. شرکتهای ارائهدهنده خدمات ابری، قادر به کنترل پیشرفته امنیت دادههای شما با استفاده از رمزگذاری، نطارت مستمر بر پایگاه داده و کنترل دسترسیها هستند.
یکی از نگرانیهای مدیران برای استفاده از فناوری ابری در سازمان، مهارت استفاده از آن است؛ و باید بگویم این نگرانی کاملاٌ به جا است. درست است که بیشتر کار به عهده شرکت ارائهدهنده خدمات ابری است، با این حال شما و همکارانتان از آموزش بینیاز نخواهید بود. لازم است مهارتهای افراد را تقویت کنید تا بتوانند خود را با رویکرد جدید سازمان تطبیق دهند. متن کامل مقاله کاربرد فناوری ابری در سازمان را در وبلاگ آوات مطالعه کنید.
تا همین چند سال پیش با شنیدن کلمه ابر به آسمان چشم میدوختیم! اما امروز این واژه در دنیای فناوری اطلاعات معنای گستردهتری دارد. ابر و فضای ابری بیانگر زیرساخت مجازی عظیمی است که رنگوبوی تازهای به عصر ارتباطات داده و با مزایای منحصربهفرد خود، گزینه وسوسهکنندهای برای سازمانها به شمار میرود.
انتقال دادها به فضای ابری اقدام ترسناکی به نظر میرسد! اما برای این که از این قافله عقب نمانیم، چارهای جز همراه شدن با دنیای فناوری پیش روی ما نیست. مدیران سازمانهای نوین هم باید دست از محافظهکاری بردارند و با تحولات دنیای فناوری همراه شوند. اما چرا سازمانها باید به استفاده از فضای ابری روی بیاورند؟
در دهکده جهانی سازمانها نمیتوانند به فرصتهای موجود در موقعیت جغرافیایی خود بسنده کنند، بلکه باید مرزها را پشت سر بگذارند و فرصتها را در جای دیگری جستجو کنند. این دریای پهناور پر از ماهی است! در چنین شرایطی روشهای سنتی ذخیرهسازی اطلاعات، پاسخگوی نیازهای دو طرف نیست و باید به دنبال راههای بهتری بود. فضای ابری اشتراکگذاری اطلاعات را در سطح جهانی میسر میکند، افراد و سازمانها میتوانند در هر لحظه با یکدیگر در تماس باشند و به اطلاعات دسترسی داشته باشند.
سیستمهای مبتنی بر ابر به سازمانها این امکان را میدهند که دادهها را به سرعت و به آسانی جابهجا کنند و فضای ذخیرهسازی را افزایش دهند. تغییراتی از این قبیل به ندرت باعث اخلال در سیستم میشوند و مشمول بروکراسی سازمانی هم نیستند، چون همه چیز توسط شرکت پشتیبان مدیریت میشود.
در جهان امروز، موفقیت سازمانها به داشتن مزیت رقابتی بستگی دارد. استفاده از فضای ابری، دسترسی دائمی به دادهها و تجزیه و تحلیل لحظهای آنها را امکانپذیر میکند. این یک مزیت رقابتی به شمار میرود که به سازمان اجازه میدهد تا محصولات و خدمات جدید را با سرعت بیشتری طراحی و ارائه کند.
فضای ابری یکی از جدیدترین استانداردهای دنیای تکنولوژی است و استفاده از این فناوری نوین، گام مهمی در موفقیت سازمانها به شمار میرود. این فرصت را از دست ندهید. متن کامی مقاله را در وبلاگ آوات مطالعه کنید.
در سال ۱۹۶۷ و در روزهای اولیه انقلاب فناوری اطلاعات، جان کالکین مدرس دانشگاه و نظریهپرداز، بینش درخشانی داشت. او نوشت: «ما همان میشویم که میبینیم. ما ابزارمان را شکل میدهیم و سپس ابزارمان به ما شکل میدهند.» پنج دهه بعد، ما یک تاریخچه غنی از فناوری اطلاعات داریم و باید بدانیم که چگونه ممکن است سازمانهایمان را بر اساس فناوری جدید شکل بدهیم. همانطور که سیستمها و افراد ما تواناییهای خود را برای انطباق با بازارهای در حال تغییر به دست میآورند، توانایی بیشتری برای پاسخگویی به نیازهای بازار هدف خواهیم داشت.
تئوریها و شیوههای مدیریت اغلب از فرصتهای ایجاد شده توسط فناوریهای جدید سرچشمه میگیرند. پیچیدهتر شدن ساختار محصولات و استفاده از قطعات قابل تعویض، ایدههایی در مورد ساختار خطوط مونتاژ به تولیدکنندگان داد. محاسبات پیچیده میدانی که تحت عنوان تحقیق در عملیات شناخته میشوند، مبنای کار قرار گرفت. فناوری مشتری-سرور باعث ایجاد سیستمهای برنامهریزی منابع سازمانی شد و در نهایت سازمانها به دید گستردهای نیاز داشتند تا فرایند کسب و کار را مدیریت کنند؛ همان چیزی که ما آن را BPM مینامیم. این امر باعث میشود به تغییر مدیریت توسط تاثیرگذارترین فناوری اطلاعات زمان ما یعنی فناوری ابری، جدیتر از گذشته فکر کنیم.
اما فناوری ابری چطور به ما این امکان را میدهد که مدیریت را به شکل متفاوتی انجام دهیم، و چگونه روش انجام کارها را در آینده تغییر میدهد؟ تاریخ نشان میدهد که راه اصلی تغییر مدیریت فناوری اطلاعات، تغییر در نحوه جمعآوری اطلاعات است: تجزیه و تحلیل گسترده عملیات تحقیقاتی، جمعآوری دادههای بزرگ و پیچیده حول چند معیار را منعکس میکند که در گذشته به کارتهای پانچ منتقل میشدند. اما در دنیای امروز BPM منعکسکننده تعاملات ذینفعان مختلف، از ایجاد محصول تا زنجیره تامین و مونتاژ نهایی است.
با استفاده از فضای ابری، اطلاعات به سرعت در هر دو جهت حرکت میکنند؛ در میان سیستمهای محاسباتی که با ویژگیهایی مانند مجازیسازی و مقیاسپذیری، بسیار انعطافپذیرتر از قبل هستند. این احتمالاً به معنای ساختار کاری انعطافپذیرتر نیز خواهد بود، در راستای ارائه محصولات و خدماتی که برای پیشبینی نیازهای مشتری طراحی شدهاند. کلید سیستم جدید، جمعآوری و تجزیه و تحلیل سریع دادهها و به دنبال آن اعمال تغییرات لازم در نرمافزار محصول است.
نتایج احتمالی انتقال به ابر، شامل تغییر نحوه طراحی محصولات است. همکاری نزدیکتر بین بخش فناوری اطلاعات و سایر واحدهای تجاری سازمان و تعامل بیشتر با مشتری، ممکن است به توسعه محصولات با مشارکت مصرفکنندگان منجر شود. به طور خاص، روشهای جدید توسعه و استقرار نرمافزار، انواع جدیدی از طراحیهای سازمانی با عملکرد سریعتر را میطلبد. رایانش ابری عمومی که توسط شرکتهایی مانند آمازون، مایکروسافت و Google Cloud ارائه میشود، هنوز هم توسط بسیاری به عنوان روشی ارزانتر و کارآمدتر برای شرکتها برای ذخیره و پردازش دادهها شناخته میشود.
هزینههای پایینتر، دلیل خوبی برای بسیاری از شرکتها بوده است تا مراکز داده اختصاصی خود را تعطیل کنند و از قدرت محاسباتی فضای ابری و نرمافزارهای آن را به بهترین شکل استفاده کنند. برخی دیگر از نرمافزار محاسبات ابری در مراکز داده خود به عنوان وسیله ای برای افزایش منابع و سرعت کار استفاده میکنند. متن کامل مقاله فناوری ابری در مدیریت سازمان را در وبلاگ آوات مطالعه کنید.