برگزار کردن جلسات کاری برای کسب و کارهای مدرن ضروری است؛ به خصوص در شرایط فعلی که بسیاری از شرکتها دستخوش تحولات دیجیتالی شدهاند و در محیطهای کاری هیبرید، با افراد دورکار کار میکنند، جلسات مجازی عامل همسویی کارکنان و اشتراکگذاری ایدهها تبدیل شدهاند. اما برگزاری یک جلسه همیشه هم آسان نیست، تا حدی که نزدیک به ۷۱ درصد از مدیران کسب و کارها، جلسات خود را ناکارآمد و غیرمولد میدانند! موضوع چندان پیچیده نیست، داشتن یک استراتژی بهتر برای مدیریت جلسه همه چیزی است که به آن نیاز دارید. در مقاله دیگری با عنوان مدیریت جلسههای کاری در مورد اصول برگزار کردن جلسات نوشتیم، در این مقاله در مورد نرم افزار مدیریت جلسه و دلایل نیاز کسب و کارها به چنین نرمافزارهایی بحث میکنیم. با آوات همراه باشید.
چرا به نرم افزار مدیریت جلسه نیاز دارید؟
دنیای جلسات و رویدادها دائماً در حال تحول است و فناوری بخش مهمی از این تکامل است. نرم افزار مدیریت جلسات (MMS) یکی از این فناوریهاست که در سالهای اخیر اهمیت فزایندهای برای برنامهریزان رویداد پیدا کرده است. اما چرا نرم افزار مدیریت جلسات تا این حد مهم است؟ پاسخ ساده است. آمارها نشان میدهد که کارمندان به طور متوسط ۳۰ ساعت در ماه را در جلسات غیرمولد از دست میدهند، یعنی حدود ۴ روز کاری! نرم افزارهای مدیریت جلسه برای پایان دادن به این کابوس ارائه میشوند تا با برنامهریزی و مدیریت بهینه جلسات، از یک رویکرد استاندارد برای افزایش بهرهوری کارکنان استفاده کنند. این نرمافزارها به افراد، تیمها و سازمانها در برنامهریزی، سازماندهی، اجرا و ثبت نتایج در طول جلسات کمک میکند.
امکانات رایج نرمافزارهای مدیریت جلسات عبارتند از زمانبندی،ارسال دعوتنامه، ایجاد دستور جلسه، امکان یادداشتبرداری، نظارت و ردیابی اقدامات و ثبت صورتجلسه. ابزارهای مدیریت جلساه اساساً به رهبران کسب و کار قدرت میدهد تا کیفیت جلسات خود را بهبود بخشند و اطمینان حاصل کنند که گفتگوهای تجاری چه در داخل سازمان و چه بیرون از آن، به نتایج مثبت منجر میشوند. این ابزارها به سازماندهی جلسات، از زمانبندی از طریق تقویمهای مشترک گرفته تا تأیید و امضای صورتجلسات کمک میکنند.
نرم افزار مدیریت جلسه چطور به شما کمک میکند؟
به عنوان مدیر یک کسب و کار، نرم افزار مدیریت جلسات باید در موارد زیر به انتظارات شما پاسخ مناسب بدهد:
قبل از جلسه
پایه و اساس جلسه در این مرحله ساخته میشود، بنابراین برای شفافسازی و ارائه هر اطلاعاتی که شرکتکنندگان به آن نیاز دارند، در این مرحله حیاتی است. قبل از برگزاری جلسه، نرم افزار مدیریت جلسه به شما کمک میکند تا برای جلسه برنامهریزی کنید، دستور کار را تنظیم کنید و به دست شرکتکنندگان برسانید. به علاوه میتوانید شرح وظایف شرکتکنندگان را هم تنظیم کنید تا هر کسی بداند که قبل از برگزاری جلسه، چه مسئولیتی به او سپرده شده است. میتوانید در هر لحظه سوابق یک جلسه را مشاهده کنید و در جریان اقدامات انجام شده در مورد جلسه قرار بگیرید.
در طول جلسه
در این مرحله، نرمافزار باعث میشود جلسه سریعتر اجرا شود. دسترسی به اطلاعات جلسه تنها با داشتن یک لپ تاپ، سیستم یا گوشی و یک اتصال اینترنت، از هر جا و در هر زمان امکانپذیر است. هنگام برگزاری جلسه میتوانید دستورجلسه را مرور کنید و در صورت لزوم، یادداشتبرداری کنید. اگر لازم باشد در ادامه جلسه برگزار شده، جلسات دیگری هم داشته باشید، تکرارپذیری جلسه این کار را برای شما انجام میدهد.
بعد از برگزاری جلسه
بعد از برگزاری جلسه، دبیر جلسه اقدام به تهیه صورتجلسه میکند؛ یعنی خلاصه ای از مباحث مطرح شده در جلسه و اقداماتی که هر فرد شرکتکننده باید انجام بدهد. نرم افزار مدیریت جلسات به شما این امکان را میدهد تا بعد از جلسه، صورتجلسه را تهیه کنید و برای اطلاع همه افرادی که در جلسه حضور داشته اند، ثبت کنید. همه چیز در سوابق جلسه ثبت میشود و تا رسیدن به نتیجه مطلوب، میتوانید به همه اطلاعات در یک فضای واحد دسترسی داشته باشید.
مزایای استفاده از نرم افزار مدیریت جلسه
برای این که بتوانید نرم افزار مدیریت جلسات مناسب برای کسب و کارتان را انتخاب کنید، باید بدانید که این نرمافزارها چه ویژگیهایی دارند و شما به کدام ویژگیهای نرمافزار نیاز دارید. تعیین نیازها و فرآیندهای یک جلسه مرحله اول برای انتخاب نرمافزار مدیریت جلسات است. در ادامه مزیتهای کلیدی نرم افزار مدیریت جلسات را مرور میکنیم:
سازماندهی بهتر
آماده بودن قبل از برگزاری جلسه، یکی از راههای اطمینان از تأثیر مثبت مذاگره و گفتگو بر کسب و کار شما است. قبل از برگزاری جلسه، نرم افزار جلسات میتواند محیطی را برای کسبوکار شما فراهم کند که در آن بتوانید با استفاده از تقویمهای مشترک، در دسترس بودن مدعوین خود را بررسی کنید و زمانی را بیابید که برای همه مناسب باشد. همچنین میتوانید اسناد و مدارک را با مدعوین به اشتراک بگذارید.
ایجاد برنامههای مشترک
پس از اینکه همه کسانی را که باید در جلسه حضور داشته باشند دعوت کردید، نرم افزار مدیریت جلسه به شما امکان میدهد یک دستور کار انعطافپذیر برای آن تنظیم کنید. همه اعضای جلسه میتوانند ایدههای خود را در مورد آنچه که باید قبل از جلسه به بحث گذاشته شود، ارائه دهند. کار کردن بر روی یک دستور جلسه مشترک با سایر اعضای تیم باعث میشود زمان کمتری از جلسه به صحبت درباره چنین مواردی اختصاص یابد.
صورت جلسه دقیقتر
هنگامی که جلسه در حال برگزاری است، نرمافزار به تمرکز اعضای تیم شما بر روی آنچه در جلسه رخ میدهد، کمک میکند. این بدان معناست که کارمندان شما میتوانند زمان بیشتری را صرف درگیر شدن در بحث کنند و زمان کمتری را برای تهیه لیست از همه چیزهایی که باید بعداً پیگیری کنند، صرف کنند. یادداشتهایی که هنگام برگزاری جلسه برمیدارید، پیگیری موارد اقدام را در آینده برای دبیر جلسه آسانتر میکند. به علاوه، این یادداشتها زمانی بسیار مفید خواهند بود که شما نیاز دارید آنچه را که در جلسه اتفاق افتاده، با کسی که نتوانسته در جلسه حضور پیدا کند، به اشتراک بگذارید.
افزایش امنیت
تصور کنید که قرار است یک جلسه محرمانه را به صورت سنتی برگزار کنید. در این صورت اسناد محرمانه جلسه را هم باید به روش سنتی به دست شرکتکنندگان برسانید و طبیعی است که نگران افشا شدن مدارک و اسناد طی این فرایند باشید. اما وقتی از نرم افزار مدیریت جلسه استفاده میکنید، میتوانید همه چیز را به صورت آنلاین و از طریق فضای ابری در دسترس شرکتکنندگان در جلسه قرار دهید و با محدود کردن دسترسی کاربران، از به خطر افتادن اطلاعات جلوگیری کنید.
مشارکت بیشتر
نرمافزار مدیریت جلسات هم درست مثل نرم افزار مدیریت مکاتبات، احتمال بروز خطای انسانی را کاهش میدهد و با حذف مشکلات احتمالی مدیریت جلسات به روش سنتی، به بهتر برگزار کردن جلسات با مشارکت حداکثری همه شرکتکنندگان کمک میکند. با استفاده از نرم افزار مدیریت جلسه میتوانید اطمینان پیدا کنید که همه اعضای تیم، در فرایند برگزاری جلسه درگیر شدهاند و مشارکت میکنند. این امر به ویژه زمانی اهمیت پیدا میکند که جلسه را به صورت غیرحضوری و از طریق ویدئو کنفرانس برگزار میکنید. ابزارهای مدیریت جلسه به کارکنان اجازه میدهند در دستور کار جلسه مشارکت کنند و نظر خود را در مورد موضوعات مهم از طریق گذاشتن یادداشت، مشارکت در تهیه دستور جلسه و اشتراکگذاری فایل بیان کنند.
بهروزرسانی در لحظه
با مدیریت جلسات با استفاده از نرمافزار، تغییرات و بهروزرسانیها را میتوان فوراً انجام داد و اطمینان حاصل کرد که شرکتکنندگان همیشه به جدیدترین اطلاعات در مورد جلسه دسترسی دارند. این مزیت به لطف فضای ابری در اختیار کاربران نرمافزارهای مدیریت جلسه قرار گرفته است.
یادداشتبرداری
هر جلسه معمولاً یک دبیر دارد که مسئولیت یادداشتبرداری، مدیریت جلسه و تنظیم صورتجلسه را بر عهده دارد. امکان یادداشتبرداری قبل از برگزاری جلسه، هنگام برگزاری جلسه و بعد از آن، از قابلیتهایی است که مستندسازی جلسات را تا حد زیادی سادهتر میکند. همه افرادی که به جلسه دعوت شدهاند، میتوانند از قابلیت یادداشتبرداری استفاده کنند و ایدههای خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. یک فضای تعاملی برای دریافت بیشترین ایدهها، چیزی است که نرمافزار مدیریت جلسه برای شما به ارمغان میآورد.
جلسات بدون کاغذ
و در پایان، با نرم افزار مدیریت جلسات میتوانید از ظرفیت اینترنت و فضای ابری برای برگزاری جلسات بدون کاغذ استفاده کنید که هم هزینههای سازمان شما را کاهش میدهد و هم به شما در حفاظت از محیط زیست کمک میکند.
راهکار جلسات آوات
راهکار جلسات محصول دیگری از اتوماسیون اداری ابری آوات است که بر بستر فضای ابر ارائه میشود. با استفاده از راهکار جلسات آوات، میتوانید به شکل حرفهای و در یک فضای تعاملی، جلسات سازمان خود را مدیریت کنید و به دور از درگیریهای رایج، از این ابزار جهت بهینهسازی جلسات استفاده کنید. از امکانات راهکار جلسات آوات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
هر کسی چیزی دارد که میخواهد تغییر دهد! کارمندان میخواهند نظر مدیران خود را تغییر دهند و مدیران میخواهند سازمانها را متحول کنند. بازاریابان میخواهند رفتار مصرفکننده را تغییر دهند و فروشندگان میخواهند نظر مشتری را تغییر دهند. استارتآپها میخواهند صنایع را تغییر دهند و سازمانهای غیرانتفاعی میخواهند دنیا را تغییر دهند! مدیریت تغییر بخش اجتنابناپذیری از هر کسب و کار است. برای همگام شدن با تغییرات مستمر دنیای امروز، سازمانها باید به طور مستمر، تغییراتی را در رویههای خود ایجاد کنند تا فرآیندهای تجاری را کارآمد و مقرونبهصرفه نگه دارند. اما آنچه در این مسیر اهمیت پیدا میکند، مدیریت فرایند تغییر است.
انجام تغییرات کوچک ممکن است آسان باشد، اما وقتی سازمان نیاز به ایجاد یک تغییر گسترده داشته باشد، این کار باید با استراتژی و برنامهریزی انجام شود. بدون برنامهریزی مناسب، تلاش برای اجرای تغییرات سازمانی، میتواند منجر به هرج و مرج، سردرگمی و کاهش سرعت حرکت سازمان شود. به بیان ساده، سازمان برای ایجاد تغییرات بزرگ، به یک فرآیند مدیریت تغییر نیاز دارد. در این مقاله، میگوییم که مدیریت فرایند تغییر چیست و چگونه میتوانید آن را در سراسر سازمان پیاده سازی کنید.
مدیریت تغییر چیست؟
استراتژی مدیریت تغییر یک روش برنامهریزی شده است که مدیران را قادر میسازد تا با موفقیت سازمان را از طریق تغییر هدایت کنند، و در عین حال اختلال و خطر پیامدهای غیرمنتظره را به حداقل میرساند. در حالی که هدف ممکن است تغییر سازمان باشد، کلید موفقیت در بیشتر موارد، در توانایی هدایت افراد از طریق تغییر است. شما در طول فرآیند مدیریت تغییرات:
مهمترین چیز برای مدیریت تغییر، داشتن یک رویکرد جامع و نگاه کردن به فرایند تغییر از چند زاویه است. قبل از ایجاد هر تغییر، باید به این فکر کنید که این تغییر چگونه بر اعضا و تیمهای سازمان شما در سطوح مختلف تأثیر میگذارد. به همین دلیل، چارچوبهای مدیریت تغییر اغلب شامل استراتژیهایی برای ایجاد تغییرات سازمانی به آرامی و در طول زمان و اجرای آزمایشی تغییر در بخش کوچکی از سازمان است. مدیریت تغییر یک فرآیند و همچنین یک روش است. تا قبل از اجرای فرایند تغییر، ممکن است هرگز این مقدار زمان را صرف فکر کردن در مورد چگونگی اجرای یک پروژه نکرده باشید! با پیروی از یک فرآیند مدیریت تغییر، میتوانید تیم و شرکت خود را به بهترین نحو مجهز کنید تا برای تغییر جدید آماده شوند.
چه زمانی به فرآیند مدیریت تغییر نیاز داریم؟
کسب و کارها در بیشتر موارد به دنبال تغییر هستند، زیرا استراتژی تجاری فعلی آنها دیگر موفقیت سازمان را تضمین نمیکند؛ برای مثال، برای افزایش حاشیه سود یا رقابتی ماندن در یک چشمانداز تجاری در حال تغییر، یک استراتژی جدید مورد نیاز است. موقعیتهای رایجی که نیاز به فرایند مدیریت تغییرات دارند عبارتند از:
انواع مدیریت تغییر
همانطور که تغییر میتواند اشکال مختلفی داشته باشد، رویکردهای متفاوتی نیز برای فرآیند مدیریت تغییر وجود دارد. چهار نوع اصلی تغییر شامل موارد زیر است:
تغییر پیشبینی کننده
تغییر پیشبینی کننده زمانی اتفاق میافتد که یک سازمان در پاسخ به چیزی که انتظار میرود اتفاق بیفتد، تغییراتی را در ساختار خود ایجاد میکند. به عنوان مثال، نگرانیهای محیطی یا روندهای جدیدی که سازمان میخواهد روی آن سرمایهگذاری کند، میتواند باعث شود که ذینفعان نیاز به تغییر را پیشبینی کنند.
تغییر واکنشی
تغییر واکنشی در پاسخ به رویدادی رخ میدهد که اتفاق افتاده و بر کسب و کار تأثیر گذاشته است. تغییر واکنشی میتواند در پاسخ به مقررات جدید صنعت یا با یک بیماری همهگیر مانند کووید ۱۹ اتفاق بیفتد. معمولاً چنین رویدادهایی برای سازمان یک تهدید به شمار میروند و لازم است برای جلوگیری از آسیبهای بیشتر، تغییراتی در ساختار یا روال کار سازمان اتفاق بیفتد.
تغییر افزایشی
تغییرات افزایشی به مجموعهای از تغییرات گفته میشود که معمولاً در سطح خرد اتفاق میافتند و تغییرات کلی گستردهتری را به همراه دارند. از تغییرات افزایشی میتوان به اجرای یک سیستم پاداش، معرفی سیاستهای کاری جدید، یا تغییر ساعات اداری اشاره کرد.
تغییر استراتژیک
تغییرات استراتژیک در سطوح بالای سازمان ایجاد شده میشوند و کل سازمان را تحت تاثیر قرار میدهند. تغییر در ساختار سازمانی، چشمانداز و اهداف یا تغییر مدیران ارشد، نمونهای از تغییرات استراتژیک است.
مزایای مدیریت تغییر
همه ما تمایل داریم تا حد زیادی به شیوه قدیمی انجام کارها وابسته باشیم؛ حتی اگر روش جدید، به طور عینی بهتر باشد. یک برنامه مدیریت تغییر به شما کمک میکند تا ارزش تغییر پیشنهادی را درک کنید. با وجود یک فرآیند مدیریت تغییر موفق، میتوانید مزایای زیر را انتظار داشته باشید:
نرخ موفقیت بالاتر
با ایجاد تغییرات بزرگ به آرامی، رسیدگی به مسائل و جشن گرفتن پیروزیها در مراحل اولیه فرآیند مدیریت تغییر، میتوانید بقیه سازمان را برای موفقیت آماده کنید.
کاهش ریسک
به گفته مککینزی، ۷۰ درصد از برنامههای تغییر عمدتاً به دلیل مقاومت کارکنان و عدم حمایت مدیریت شکست میخورند. اجرای فرآیندی که این موانع را برطرف کند، منجر به هدر رفتن منابع کمتر و شانس موفقیت بیشتر خواهد شد.
بهبود مدیریت تغییرات آینده
در دنیای پرتلاطم امروز، تغییر یک فرایند مستمر است. با اجرای موفق فرایند تغییر، میتوانید اطمینان داشته باشید که تغییرات بعدی را هم با موفقیت مدیریت میکنید.
ثبات در مدیریت تغییر
مجهز شدن به یک مدل استاندارد برای مدیریت تغییر، باعث میشود هیچ تغییر واکنشی نتواند شما را غافلگیر کند. به علاوه یک روال ثابت برای تغییرات آتی دارید که در آن هر کس وظیفه خود را میداند و به آن عمل میکند.
همسویی بهتر ارزشها
کارمندان شما بزرگترین داراییهای شما هستند، بنابراین مدیریت تغییر به گونهای که با ارزشهای اصلی آنها هماهنگ باشد، به آنها کمک میکند تا پذیرای این فرآیند باشند و در مقابل آن مقاومت نکنند.
مراحل فرآیند مدیریت تغییر
در یک نگاه، فرآیند مدیریت تغییر را میتوان به پنج مرحله زیر تقسیم کرد:
آماده شدن برای تغییر
این مرحله شامل درک تغییرات لازم و آمادهسازی کارکنان و ذینفعان برای آن چیزی است که در آینده قرار است اتفاق بیفتد. در این مرحله، دست اندرکاران فرایند تغییر اطمینان حاصل میکنند که مدیران از فرایند تغییر پشتیبانی میکنند و با برقراری ارتباط با کارکنان و جلب رضایت آنها، مقاومت در برابر تغییر را مدیریت میکنند.
ایجاد چشمانداز تغییر
در این مرحله برای اجرای فرایند تغییر، یک استراتژی تعریف میشود. در این مرحله اهداف سازمانی تعیین میشوند، شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) تعریف میشوند و وظایف به افراد درگیر واگذار میشوند. تیم مدیریت تغییر، برنامههایی را برای توضیح مشکلات احتمالی انجام میدهد و به همه کمک میکند تا نقش خود را در مدیریت فرآیندها درک کنند.
اعمال تغییرات
در این مرحله برنامههای تغییر عملی میشوند. درگیر شدن مدیران ارشد و برقراری ارتباطات بین افراد درگیر در فرایند تغییر، در این مرحله ضروری است. مدیران تغییر باید مطمئن شوند که همه افراد به وظایف خود عمل میکنند و همه چیز به خوبی پیش میرود.
درونیسازی تغییر
بعد از این که فرایند تغییر به پایان رسید، باید اطمینان پیدا کنید که فرایند درونیسازی انجام شده و کارکنان به روشهای قدیمی بازنمیگردند. این مرحله تضمین میکند که سیستمهایی برای آموزش کارکنان، شفافسازی ساختارها، گردش کار و پاداشدهی وجود دارد.
بررسی و تجزیه و تحلیل
مرحله نهایی فرآیند تغییر، بررسی و تجزیه و تحلیل برای اطمینان از سودمند بودن تغییرات است. در این مرحله مدیران تغییراتی را که مؤثر بوده را بررسی میکنند و با مشخص کردن تغییرات غیرضروری، از دادههای به دست آمده در فرایندهای آتی استفاده میکنند.
هفت دلیل شکست خوردن استراتژی مدیریت تغییر
مدیریت تغییر کار سادهای نیست. اجرای موفقیتآمیز تغییرات -چه بزرگ و چه کوچک- یکی از بزرگترین چالشهای پیش روی مدیران است. شناسایی برخی از رایجترین دلایل شکست استراتژیهای مدیریت تغییر، میتواند در مورد این که چگونه اقدامات مدیران ممکن است به سازمان در رسیدن به اهداف کمک کند، راهگشا باشد. در ادامه این مقاله دلایل شکست استراتژی مدیریت تغییر را بررسی میکنیم. برای مطالعه متن کامل مقاله به وبلاگ آوات مراجعه کنید.
سخن پایانی
رهبری یک استراتژی مدیریت تغییر، چالشبرانگیز است و نیازمند تلاش و فداکاری است. حتی موفقترین مدیران هم نیز ممکن است در این راه مرتکب اشتباهاتی شوند. با این حال، مهارتهایی را که برای مدیریت موفقیتآمیز تغییر به آنها نیاز دارید، میتوانید در هر مرحله از این فرایند یاد بگیرید.
هر سازمان برای دستیابی به یک یا چند هدف تاسیس میشود! اهداف سازمان ممکن است بر اساس ماهیت و نوع کسب و کار متفاوت باشد؛ سودآوری را میتوان هدف کلی همه سازمانهای تجاری در نظر گرفت، اما در کنار سودآوری، اهداف دیگری هم وجود دارد که سازمانها برای محقق کردن آنها تلاش میکنند. مثلاً سازمانهای خدماتی یا دولتی، با هدف دستیابی به رفاه اجتماعی فعالیت میکنند. در این مقاله اهداف سازمان را تعریف میکنیم و در مورد اهمیت و انواع آن بحث میکنیم. با آوات همراه باشید.
اهداف سازمان چیست؟
اهداف سازمانی به اهداف استراتژیکی گفته میشود که مدیریت یک سازمان برای ترسیم نتایج مورد انتظار و هدایت تلاشهای کارکنان، تعیین میکند. تعیین اهداف سازمانی مزایای زیادی دارد؛ از جمله این که تلاشهای کارکنان را هدایت میکند، فعالیتها و موجودیت شرکت را توجیه میکند، استانداردهای عملکرد را تعریف میکند و به عنوان مشوق رفتاری عمل میکند. انتخاب درست اهداف کسب و کار، مستلزم این است که مدیران این کار را بر اساس یک برنامه استراتژیک انجام دهند.
اگرچه شرکت ها معمولاً اهداف سازمانی خود را بر اساس فاکتورهای رشد خود متمرکز میکنند، اما این اهداف در طول زمان تغییر میکنند. دلیل آن این است که معمولاً در مراحل مختلف عملیاتی، شرکت پارامترهای رشدی را که بر هدف آن برای آن دوره معین تأثیر میگذارد، اصلاح میکند. موضوع دیگر این که اهداف باید مشخص، قابل اندازهگیری، قابل دستیابی، مرتبط و زمانمند باشند و به اصطلاح به شیوه اسمارت تدوین شده باشند.
انواع اهداف سازمانی
اهداف سازمانی را به طور کلی میتوان در سه گروه دسته بندی کرد:
اهداف استراتژیک
اهداف استراتژیک اهداف کیفی و بلندمدت هستند که سازمان برای دستیابی به آنها فعالیت میکند و در قالب بیانیه، منشور یا گزارش سالانه منتشر میشوند. اندازهگیری تحقق این اهداف، به دلیل ماهیت کیفی آنها سختتر از اهداف کمی است و به ایجاد و تقویت وجهه عمومی و شهرت سازمان کمک میکنند.
اهداف عملیاتی
اهداف عملیاتی در ابعاد کوچکتر مانند تیم یا واحدهای سازمانی تعریف میشوند و دستیابی به یک نتیجه مطلوب را در زمان کوتاهتر امکانپذیر میکنند. اهداف عملیاتی گامهای واقعی و ملموسی هستند که سازمان برای رسیدن به هدف خود برمی دارد و اغلب با اهداف استراتژیک مطابقت ندارند. این اهداف، اغلب کوتاه مدت هستند و به صورت کمی اندازه گیری میشوند، به این معنی که معیارهای مشخصی برای اندازه گیری میزان تحقق این اهداف وجود دارد.
اهداف تاکتیکی
اهداف تاکتیکی به اهداف کوچکتری گفته میشود که ماهیت کمی دارند و شکاف بین اهداف استراتژیک و اهداف عملیاتی را پر میکنند. سازمانها با اهداف تاکتیکی میتوانند فرآیندهای قابل اندازهگیری کسب و کار را به اهداف بزرگی که در برنامه استراتژیک یک شرکت مشخص شده است، متصل کنند.
چرا تعیین اهداف سازمان اهمیت دارد؟
اهداف سازمانی به سازمانها کمک میکنند تا فعالیتهای روزمره خود را هدایت کنند و به رشد مالی و تجاری دست یابند. هنگامی که یک شرکت اهداف خود را تعیین میکند، به راحتی میتواند مراحل رسیدن به آنها و سنجش عملکرد را در یک دوره زمانی خاص مشخص کند. تعیین اهداف همچنین به افزایش بهرهوری، کارایی و سودآوری کمک میکند. اطمینان از اینکه این اهداف خاص، قابل اندازهگیری، قابل دستیابی و واقعبینانه هستند، ضروری است. درک اهداف سازمان میتواند به مدیران و کارکنان کمک کند تا بدانند چگونه برنامهریزی کنند و در عین حال در مسیر بهبود عملکرد گام بردارند. اهداف سازمانی، ورودی کارکنان را هدایت و خروجی مورد انتظار را تعریف میکنند. از مزایای تعیین اهداف سازمانی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
هدایت تلاش کارکنان
مدیران اهداف سازمانی را برای انتقال انتظارات به کارکنان تعیین میکنند. به طور کلی، هنگامی که کارکنان اهداف شرکت و مسئولیتهای خود در راستای تحقق اهداف را درک میکنند، مسیر هموارتر میشود. کارمندان زمانی متعهدتر میشوند که بدانند برای چه چیزی تلاش میکنند، در چنین شرایطی برای یافتن راههایی برای دستیابی به این اهداف، بهتر همکاری کنند. اطلاع از اهداف سازمان به کارکنان کمک میکند تا ابزار و منابع مورد نیاز خود را بشناسند.
ارزیابی عملکرد کارکنان
با تعیین اهداف شرکت، مدیران استانداردهایی را تعیین میکنند که با آن میتوانند عملکرد کارکنان را در یک دوره معین به طور عینی قضاوت کنند. به عنوان مثال، زمانی که یک مدیر می خواهد تعیین کند که آیا یک کارمند یا تیم، عملکرد مطلوبی دارد یا خیر، ممکن است عملکرد فرد را در برابر اهداف سازمانی تعیین شده اندازهگیری کند. اجرای این اهداف از طریق رهبران تیم، کمک میکند تا اطمینان حاصل شود که اهداف در تمام سطوح شرکت عملیاتی هستند.
پیگیری پیشرفت
هنگامی که یک مدیر اهداف سازمانی را تعریف میکند، معیارهایی را شناسایی میکند که اندازه گیری رشد سازمان را در یک دوره معین امکانپذیر میکنند. همچنین به رهبران سازمان کمک میکنند تا پیشرفت بلندمدت و کوتاهمدت خود را کنترل کرده و نحوه دستیابی به اهداف تعیینشده را با کارآمدتر ارزیابی کنند. به عنوان مثال، یک مدیر ممکن است گردش کار کارکنان را به مدت شش ماه ارزیابی کند، تعیین کند که آیا تأثیر مثبت قابل توجهی بر رشد شرکت داشته است یا خیر، و روشهای بهتری را برای آینده تعریف کند.
هدف از تعیین اهداف سازمان چیست؟
هدف سازمانی ابزاری است برای کنترل و هدایت کلیه تلاشهای اعضای سازمان به گونه ای که حصول به موقع هدف را تضمین کند. در زیر اهداف اصلی تعیین هدف برای سازمان آورده شده است:
اهداف سازمان چه ویژگیهایی دارند؟
صرف نظر از نوع سازمان و حوزه فعالیتش، اهداف سازمانی ویژگیهای مشترکی دارند که در ادامه مقاله ذکر کردهایم. متن کامل مقاله اهداف سازمانی چیست را در وبلاگ آوات مطالعه کنید.
نتیجه گیری
اهداف، قلب تپنده سازمان هستند و به همه فعالیتهای همه کارکنان جهت میدهند. بدیهی است که هرگونه خطا در تعیین اهداف سازمان، باعث میشود در مسیر درست گام برندارید و به بیراهه بروید. پس هرچقدر که لازم است، برای هدف گذاری زمان بگذارید و این کار را با دقت انجام دهید. مقاله دیگر آوات در موردOKR را هم مطالعه کنید.